Skip to content

Witamina D

Posted in Witaminy i minerały

Witamina D jest ważna przede wszystkim, jeśli chodzi o mocne kości, bo odpowiada za gospodarkę wapniowo – fosforową. Ma także wpływ na nasze ogólne zdrowie. Odpowiada za prawidłową pracę naszych mięśni, serca, mózgu, komunikację między komórkową oraz pomaga zwalczać infekcje.

Nasze ciało (skóra) potrafi produkować witaminę D pod wpływem promieni słonecznych. Możemy przyjmować ją także z suplementami i niewielkie ilości z jedzeniem.

Lata temu dowiedziono, że witamina D pomaga w leczeniu dzieci z krzywicą. Najnowsze badania wskazują, że odgrywa ona istotną rolę w zapobieganiu i leczeniu wielu poważnych chorób przewlekłych m.in takich jak choroby autoimmunologiczne (stwardnienie rozsiane, zapalenie tarczycy Hashimoto), cukrzyca czy depresja.

Niedobór witaminy D

Przy niedoborze witaminy D często nie występują żadne objawy. Może wystąpić ból stawów, ogólne osłabienie lub nawracające infekcje.

Znaczny, bądź długotrwały niedobór powoduje:

  • krzywicę u dzieci, osteoporozę u dorosłych
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • choroby autoimmunologiczne
  • obniżoną odporność organizmu
  • nowotwory
  • demencję starczą
  • osłabienie mięśni

Skąd brać witaminę D

W przeciwieństwie do innych witamin, witaminę D w odpowiednich dawkach trudno jest pozyskać z pożywienia. Produkowana jest poprzez naświetlanie skóry na światłem słonecznym o długość fali 290-315 nm (zakres UVB). Problem polega na tym, że w naszej szerokości geograficznej, fale o tej długości docierają do nas tylko latem, w godzinach południowych. Odejmijmy jeszcze od tego pochmurne dni oraz te które spędzamy w tym czasie np. w pracy. Niewiele tego zostaje. Z tego powodu o wiele łatwiejszym sposobem jest codzienna suplementacja.

Naświetlanie

Witamina D powstaje pod wpływem przenikania promieni słonecznych z zakresu UVB w głąb naszej skóry. Niestety są to fale krótsze niż UVA przez co trudniej „dotrzeć im” do powierzchni ziemi. Najwięcej promieni UVB dociera do nas od kwietnia do września, w godzinach południowych tj. 10-15, gdyż przechodzą przez najcieńszą warstwę atmosfery.

Nadmierne wystawianie się na słońce o tej porze może powodować powstawanie wolnych rodników, a przez to nowotworów skóry. Jednak krótkotrwałe (20-30 min) naświetlanie pozwala na produkcję odpowiedniej dawki witaminy D, która ma działanie przeciwnowotworowe.

Wniosek jest taki, że ze słońca należy korzystać z rozsądkiem. Nie opalać się. Opalona skóra produkuje witaminę D wolniej. Po naświetlaniu zabezpieczyć skórę kremem z filtrem UV. Pamiętajmy też, że witamina D wyprodukowana na naszej skórze potrzebuje do 48 godzin, żeby się wchłonąć. Nie spłukujmy jej.

gran-canaria-1169816

Suplementacja

Suplementację najlepiej jest zacząć od zbadania poziomu metabolitu witaminy D – 25(OH). Pożądany przez nas wynik to 50 – 70  ng/ml. Poniżej 30 ng/ml uznajemy za niedobór. Zalecana dzienna dawka witaminy D to 2000 – 10 000 UI. Jednak zależy to od tego jak dany suplement przyswajamy. U każdej osoby może być inaczej. Dlatego też badania warto powtórzyć po ok. 1-2 miesiącach suplementacji i porównać wyniki. Witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, więc najlepiej przyjmować ją z posiłkiem. Do suplementacji wybieramy tylko dobrej jakości suplementy. Nie chcemy sobie szkodzić niepotrzebnymi, sztucznymi dodatkami.

fish-oil-capsules-1623666_1920

Ważne!!!

Witaminę D zawsze suplementujemy łącznie z witaminą K2-MK7!

Należy pamiętać także o witaminie A.

Warto również uzupełniać magnez. Jest on wykorzystywany do aktywacji witaminy D.

 

Pozdrawiam,

Magdalena

 

Literatura:

Zięba Jerzy. Ukryte terapie cz. 1. Wyd. 3. Rzeszów, EGIDA Halina Kostka, 2015,

ISBN 978-83-940783-1-7.

2 komentarze

  1. sliwinska
    sliwinska

    A co z wypadnie wlosa u kobiet/łysieniem z powodu pcos-u?Androgenizacja czy da się zatrzymać za pomocą tylko witamin i minerałow?

    Maj 26, 2017
    |Reply
    • Magdalena
      Magdalena

      Bardzo dobre pytanie! I tak, i nie… Może być wiele powodów wypadania włosów przy PCOS – m.in. niedobór cynku lub żelaza. Ale jeśli pytasz konkretnie o androgenowe wypadanie włosów to w tym przypadku powodem jest nadmiar testosteronu. Aby to powstrzymać należy regularnie produkować estrogeny i progesteron, czyli regularnie miesiączkować. Na razie odeślę Cię do moich artykułów o przyczynach PCOS a niedługo przygotuję osobny post na ten temat 😉

      Dziękuję za pytanie i pozdrawiam!
      Magdalena

      Maj 26, 2017
      |Reply

Dodaj komentarz

Translate »
%d bloggers like this: