Skip to content

Czekolada, chipsy i inne zachcianki. Co może być przyczyną?

Posted in Dieta, and Zdrowie

Jak często nachodzi Cię nieodparta ochota na coś słodkiego w ciągu dnia? Na paczkę chipsów po pracy, czekoladę wieczorem albo coś tłustego i smażonego? Takie zachcianki nie biorą się znikąd! Twój mózg próbuje uzupełnić niedobory substancji odżywczych, podsuwając Ci na myśl najłatwiej dostępne produkty. Sprawdź, co kryje się za najpopularniejszymi zachciankami i jak im zapobiegać?

Czekolada

Najpopularniejszym produktem, po który sięgamy w „chwilach słabości”, jest czekolada. Jest to nic innego jak wołanie Twojego organizmu „daj mi więcej magnezu!”. Magnez jest niezwykle ważnym pierwiastkiem. Reguluje on poziom hormonów stresu (kortyzol, adrenalina) oraz hormonów płciowych, dlatego tez kobiety przed okresem oraz osoby narażone na przewlekły stres mają dużą skłonność do sięgania po czekoladę. Często też ochota na czekoladę nachodzi nas wieczorem, kiedy to po męczącym dniu, nasz organizm wycisza się i regeneruje.

Aby uniknąć podjadania czekolady, zadbaj o odpowiednia ilość magnezu w diecie! Pestki z dynii, mak, kakao – te produkty zawierają najwięcej magnezu. Włącz je do codziennej diety.

Przeczytaj także Magnez – sprawdź czy grozi Ci niedobór? Cała prawda o magnezie.

Chipsy i inne solone przekąski

Bez soli nie ma życia. Minerały są nam tak samo potrzebne, jak woda. Oczywiście mówię tu o soli morskiej lub kopalnianej. Powszechnie stosowana sól kuchenna, która składa się jedynie z sodu i chloru zaburza proporcje minerałów w organizmie i należy ja wkluczyć z diety. Ochota na solone przekąski jest sygnałem, że brakuje nam minerałów. Wiążę się to często z odwodnieniem organizmu, bo większość minerałów możemy dostarczyć z wodą.

Zanim sięgniesz po paczkę chipsów, nawodnij swój organizm, dodając do wody szczyptę soli morskiej lub himalajskiej. Pamiętaj także o kilku porcjach owoców i warzyw w ciągu dnia. Tym samym zwiększysz ilość spożywanych minerałów w swojej diecie.

Więcej o nawadnianiu organizmu przeczytasz tutaj.

Słodycze i ciastka

Zawsze po obiedzie masz ochotę na coś słodkiego? Przyczyna tego jest źle skomponowany posiłek (wysoki indeks glikemiczny), który spowodował nagły wyrzut insuliny do krwi, a następnie gwałtowny spadek cukru. Makarony i pieczywo z białej mąki, biały ryż oraz wiele półproduktów i gotowych dań zawierających cukier, wywołują skoki insuliny. Prowadzi to do insulinooporności, a następnie cukrzycy. Zastąp produkty z białej maki, tymi z pełnoziarnistej. Urozmaić swoje obiady, zastępując ryz i ziemniaki kaszami. Nie zagęszczaj zup ani sosów mąką i uważnie czytaj skład kupowanych produktów. Do każdego posiłku dołącz świeży owoc lub warzywo.

Fast food

Tak zwane fast food, czyli najczęściej produkty smażone w głębokim oleju, czy ogólnie tłuste jedzenie.

Tłuszcze są tak samo ważne i potrzebne jak białka i węglowodany. Kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu, budowy komórek czy produkcji energii. Problem w tym, że wraz z żywnością typu fast food spożywamy przetworzone tłuszcze trans, które są szkodliwe dla naszego organizmu. Odkładają się one w tkankach, zamiast spełniać oczekiwane funkcje. Kiedy najdzie Cię ochota na smażone danie, sięgnij lepiej po garść orzechów i pestek, awokado lub oleje roślinne spożywane na zimno (np. jako dressing do sałatki).

Zobacz łatwy przepis na sałatkę z awokado.

3 kroki zapobiegania zachciankom:

  • regularnie nawadniaj organizm dostarczając tym samym dużej ilości minerałów
  • pamiętaj o codziennym spożywaniu świeżych warzyw i owoców
  • nie boj się zdrowych tłuszczów! Włącz je do swojej diety

A na co Ty masz najczęściej ochotę? Zostaw komentarz i udostępnij ten artykuł znajomym!

Pozdrawiam,

Magdalena

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Translate »
%d bloggers like this: