Skip to content

Magnez – sprawdź czy grozi Ci niedobór? Cała prawda o magnezie.

Posted in Witaminy i minerały

Od dłuższego czasu o magnezie jest wszędzie głośno. Trąbią o tym w telewizji i w radio. Wiemy już, że kawa i alkohol wypłukują magnez, a zmęczenie i skurcze łydek to objawy niedoboru tego pierwiastka. Ale czy tylko?

Czy wiesz, że:

Magnez jest makropierwiastkiem potrzebnym do produkcji energii zarówno u zwierząt jak i u roślin.

Magnez pomaga obniżać poziom kortyzolu czyli hormonu stresu. Jego nadmiar zaburza działanie wielu procesów w naszym organizmie. Skutkiem tego mogą być choroby serca, otyłość (charakterystyczna jest otyłość brzuszna), problemy z pamięcią i koncentracją, a nawet depresja i problemy z płodnością.

Stres w pracy, w szkole, martwienie się o bliskich, problemy finansowe, wysiłek fizyczny lub umysłowy… czyli dzień jak co dzień tak na dobrą sprawę. To wszystko wpływa na produkcję wyżej wymienionego kortyzolu. Aby powrócić do stanu spokoju potrzebujemy właśnie magnezu! A co za tym idzie? Nadmiar stresujących momentów wywołuje jego niedobór.

yoga-1284657

Magnez uwrażliwia komórki na insulinę. Pomaga tym samym w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Ma to istotne znaczenie dla osób cierpiących na insulinooporność, PCOS i otyłość.

Bierze udział w produkcji hormonów tarczycy. A zdecydowanie nie chcemy, żeby zabrakło nam ich zabrakło 😉

Jest nam potrzebny, aby strawić cukier. Im więcej cukru spożywasz, tym więcej magnezu tracisz…

Synteza witaminy D jest zależna od magnezu. Suplementując witaminę D (a zdecydowanie powinniśmy to robić) nasz organizm bardzo szybko zużywa jego zapasy, bo potrzebuje go do jej aktywacji. Jak wiemy z postu o witaminie D, razem z wapniem i witaminą K2 odpowiada ona m.in. za nasze mocne kości i zdrowe zęby. Z tego powodu niedobór magnezu może powodować osteoporozę lub próchnicę.

Antybiotyki, leki nasenne, tabletki antykoncepcyjne powodują niedobór tego makroelementu.

Ile razy zdarza Ci się,

że nie możesz spać w nocy? Kręcisz się w łóżku do 2 w nocy, a rano nie jesteś w stanie oczu otworzyć… Miewasz migreny albo bolesne miesiączki? Magnez wspomaga produkcję hormonów, więc jego brak przysparza nam takich nieprzyjemnych dolegliwości.

Nie możesz utrzymać ładnych paznokci, bo wiecznie się łamią, a włosy wypadają garściami? Zastosuj Magnez. Bierze on udział w produkcji keratyn, które budują zarówno włosy jak i paznokcie.

Denerwuje Cię to, że autobus się spóźnił, że telefon dzwoni, że szef znowu czegoś chce. Jesteś rozdrażniony i zdekoncentrowany. Znowu nie pamiętasz gdzie te cholerne kluczyki do auta? Magnez wspomaga pracę układu nerwowego. Bez niego trudniej nam się skupić na tym co ważne i łatwo wyprowadzić nas z równowagi.

frog-1339892_1920

Najlepsze naturalne źródła magnezu to:

pestki z dyni – 540 mg / 100 g

mak – 458 mg / 100 g

kakao – 420 mg / 100 g

sezam – 377 mg / 100 g

słonecznik – 357 mg / 100 g

migdały – 268 mg / 100 g

pestki dyni

 

Magnez jest bardzo słabo przyswajalny. Przy suplementacji ważne jest, aby nie brać zbyt dużych dawek naraz, bo im więcej magnezu przyjmujemy tym gorzej się wchłania. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku suplementów jest branie kilka razy dziennie po 60 mg jonów Mg (sprawdźcie na opakowaniu zawartość magnezu a nie soli magnezu). Proponuję magnez w formie chelatu, czyli glicynian magnezu, gdyż najlepiej się wchłania. Dzienna dawka tego pierwiastka to 300 – 500 mg.

Witamina B6 poprawia jego przyswajanie nawet do 40%. Warto łączyć 10 mg B6 z magnezem.

Dobrym, łatwym i przyjemnym sposobem na uzupełnienie tego pierwiastka jest też kąpiel magnezowa albo samo moczenie stóp w wodzie z chlorkiem magnezu.

Suplementów magnezu nie łączymy z wapniem (mleko, ser), bo razem tworzą one nierozpuszczalne związki, z których nic nie przyswoimy. Należy zachować kilka godzin przerwy w przypadku suplementacji obu pierwiastków. Nie łączymy go też z fosforanami (napoje gazowane), bo hamują one wchłanianie na ponad dobę!

 

To jak? Od teraz zamiast kawy duża garść pestek z dyni? 😉

 

Pokaż swoim bliskim, że się o nich troszczysz udostępniając ten post.

 

Pozdrawiam,

Magdalena

3 komentarze

  1. Osobiście z kawy nie zrezygnuje, po prostu nie jestem w stanie 😀 ale pestki dyni i kakao ! Super pomysł 🙂

    Listopad 30, 2016
    |Reply
    • Magdalena
      Magdalena

      No to chociaż do kawy 😀

      Listopad 30, 2016
      |Reply
    • Kasia
      Kasia

      Ja mam tak samo! 😀

      Grudzień 2, 2016
      |Reply

Dodaj komentarz

Translate »
%d bloggers like this: